Türkiye'de elektrikli araç pazarı hızla büyüyor. Yeni modellerin piyasaya sürülmesi ve destekleyici altyapının kurulmasıyla satışlar bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 40 artıyor.
Bu artış, daha çevreci rakiplerine kıyasla mütevazı bir büyüme gösteren geleneksel otomobil satışlarıyla tezat oluşturuyor.
Danışmanlık şirketi Accenture'ın geçen ay yayınladığı rapora göre, Türkiye son yıllarda elektrikli araç satışlarındaki büyümenin yavaşladığı küresel eğilimlere de karşı koyuyor.
2023 yılında dünya genelinde yaklaşık 14 milyon elektrikli araç satıldı. Bu, bir önceki yıla göre yüzde 35'lik bir artış anlamına gelse de, 2022'de kaydedilen yüzde 55'lik orana ve 2021'de görülen yüzde 121'lik yıllık büyümeye göre çok daha yavaştı.
Bu yılın ilk 11 ayında Türkiye'de binek ve hafif ticari araç satışları yüzde 0,5 düşerken, yıllık bazda otomobil satışları hafif artarken, ticari araç satışları yüzde 4,4 geriledi. Elektrikli araç (EV) segmenti ise güçlü büyüme gösterdi.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği'nin 4 Aralık'ta açıkladığı verilere göre, Ocak-Kasım döneminde Türkiye'de toplam 83 bin adet elektrikli araç trafiğe çıktı. Bu, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 38,6'lık artış anlamına gelirken, Kasım ayındaki satışlar toplam araç satışlarının yaklaşık yüzde 15'ini oluşturarak 13 bin 550 adet olarak gerçekleşti.
Kasım ayındaki güçlü satışlar, Türkiye'deki elektrikli araç sayısının 2023 yılı sonunda 80 bin olan seviyesini ikiye katlayarak 160 bini geçmesini sağladı.
EV satışlarındaki itici güç, Kasım ayı sonuna kadar 23.200 adet satan yerel üretim Togg markası olmaya devam etti. ABD markası Tesla, 9.200 adetle ikinci sırada yer alırken, Alman çifti BMW ve Mercedes sırasıyla 8.000 ve 4.500 adet sattı.
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Otomotiv Sektör Kurulu Başkanı Anıl Şentürk, Türkiye'de elektrikli araçlara olan ilginin arttığını, penetrasyon oranlarının Avrupa'nın üzerinde olduğunu söyledi.
AGBI'ye verdiği demeçte, "Bu yüksek pazar payına sahip olmanın temel nedeni, bir kaldıraç gibi davranan ve EV pazarını yükselten yerel araç Togg'dur," dedi . "Ve Çin'in BYD markasının Türkiye'ye girmeyi hedeflemesi ve yeni modellerin tanıtılmasıyla, EV'lere olan talep kesinlikle var."
Elektrikli araçlar, Türkiye hükümetinin iklim değişikliğine neden olan faktörleri azaltma kampanyasının önemli bir bileşenidir.
Türkiye hibrit otomobil ithalatına kısıtlama getiriyor
Türkiye'nin elektrikli araç üretimi nihayet hızlanıyor
Otomotiv sektörü Türkiye'nin sıkıntılarına rağmen canlı
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, kasım ayının ortasında yaptığı açıklamada, hükümetin 2035 yılına kadar Türkiye yollarında 4,2 milyon elektrikli araç bulundurmayı hedeflediğini, bunların yüzde 75'inin yerli üretim olacağını, bunun da sera gazı emisyonlarını azaltmaya yönelik daha kapsamlı planların bir parçası olacağını duyurdu.
Şentürk, bunun için altyapı yatırımlarının artırılması gerektiğini söyledi.
“Bugün Türkiye, sahip olduğu mevcut sayıdaki EV'yi şarj etmek için yeterli altyapıya sahip,” dedi. “Ancak EV sayısı artarsa, altyapı yeterli mi? Hayır, değil.”
Kritik olarak, gelecekteki ihtiyaçları karşılayacak şekilde şarj istasyonları ve hizmetlerinin ülke genelinde eşit şekilde dağılmaması gibi bir altyapı dağılımı sorunu var.
“Şu anda EV'ler Türkiye'nin batısında ve merkezinde daha yaygın olarak kullanılıyor ve bu nedenle şarj tesisleri çoğunlukla bu bölgelerde bulunuyor. Bu nedenle şu anda bir sorunumuz yok ancak gelecekte yeterli olup olmayacağı sorusuna gelince cevap hayır, daha iyi olabilir ve olmalı,” dedi Şentürk.

